top of page

Geef mij maar Rotterdam... -Lifestyleblog-

Iets anders dan jullie van mij gewend zijn. Ik neem jullie de komende tijd (online) mee langs een paar van mijn favoriete steden. Ik trap af met Rotterdam, de stad waar mijn roots liggen en ik deze week verrassende winkels ontdekte.

 

,,Ik kom uit Rotterdam, ken je dat niet horen dân?!'' Het is druk op de Coolsingel. ME-busjes staan klaar voor eventuele incidenten, er loopt meer blauw op straat dan toeristen én er worden rookbommen afgestoken. Gezellig sfeertje, moet ik concluderen: Feyenoord heeft zondag de KNVB-beker gewonnen. Het is maandag en dat moet natuurlijk gevierd worden.

Maar daarvoor ben ik niet in Rotterdam. Ik heb een lijstje met favoriete winkels bij me en die probeer ik vandaag af te werken.

Het eerste adres waar mijn oog op valt vanwege het hippe terras en de uitnodigende sfeer is Baker & Moore, Westblaak 147.

Baker & Moore is een lunchroom met een frisse, vernieuwende uitstraling. De steigerhouten bar springt in het oog, met daarop verse ingrediënten die wachten op een hongerige bezoeker. Op de tafels staan verse veldbloemen, wat de het 'boho'-stijl afmaakt.

Ik bestel een cappuccino en kleine croissantjes met jam. De presentatie past helemaal bij de stijl die de lunchroom uitstraalt (zie foto). En de smaak... What can I say? Lekkerste cappuccino ooit? Yes!

Na deze smaakvolle tussenstop is het tijd voor de winkel waar ik heel erg nieuwsgierig naar ben: de TK Maxx, aan Binnenwegplein 27.

Vergeleken met Baker & Moore een strakke, koude uitstraling. Het weer werkt ook niet mee. Maar laten we die buitenkant vergeten, het gaat immers om de inhoud!

TK Maxx is een 'off-price' winkel. Een wat? Nee, geen outlet, tenminste, dat beweren zij op hun website, maar een winkel met een groot aantal 'designer juweeltjes' die standaard zo'n 60% afgeprijsd zijn. Maar soms ook meer. Ze verkopen kleding, sportartikelen, gezicht- en lichaamsverzorging, zonnebrillen, schoenen en home artikelen. Met merken als Diane von Furstenberg, Dolce & Gabbana, Marc Jacobs, Alexander Wang en Marni hebben we het over de crème de la crème van de internationale modemerken.

Na tevreden rondgesnuffeld te hebben tussen de kleding die tot voor kort onbetaalbaar was voor een vrouw als ik, is het tijd voor de volgende stop: de Markthal, Dominee Jan Scharpstraat 298.

Veel over geschreven, veel over gelezen. Tijd om het schouwspel met eigen ogen te bewonderen. Indrukwekkend is het wel. Het is wel weer zo'n echt Rotterdams architectonisch pand, gebouwd voor de toekomst. Denk aan de kubuswoningen, die ooit ook belachelijk hip waren. De Markthal is een gebouw, waarvan de vorm én grootte bijna onwerkelijk ogen.

Het leuke van deze markthal (die naam doet het gebouw eigenlijk tekort): er wonen mensen in. Aan de buitenkant zie je de balkons van de appartementen en aan de binnenkant van de hal kunnen de bewoners via het raam de markt bekijken. Bizar. En echt heel cool.

De 'markt' zelf is hip en vernieuwend. Met leuke concepten en verrassende winkels. Zullen we even sfeer proeven?

Dan is het tijd voor de laatste twee winkels van mijn dagje Rotterdam: Dille & Kamille en Funkie House, beide aan de Korte Hoogstraat.

Wat kan ik zeggen over Dille en Kamille? Heerlijk inspiratie opgedaan voor de aankleding van mijn nieuwe keuken en gezocht naar de kleine cactussen, die ik helaas niet kon vinden. Dus met een volle portemonnee én genoeg nieuwe ideeën verliet ik de winkel.

Schuin tegenover Dille & Kamille is Funkie House. Deze kleding- en lifestylewinkel biedt alles wat de ultieme hipster nodig heeft. Wollen truien, futuristische sandalen (die echt heel erg leuk waren!), hoeden, schoudertassen, vetplanten en meer. Wederom een plek om geïnspireerd te worden. Rondneuzen geeft al genoeg voldoening! Maar als je dan toch je halve salaris spendeert... Dat begrijp ik wel ;-)

Onderweg naar de Korte Hoogstraat liep ik langs het Deense Søstrene Grene. Al van gehoord? Hoewel nog niet zo lang gevestigd in Nederland, kent deze winkel met voornamelijk woonaccessoires ongekende populariteit.

Ik ben al eerder in een filiaal in Zwolle geweest, maar in Rotterdam oogt de winkel overzichtelijker. Snuffelen tussen de hippe woonaccessoires: I love it! En nog betaalbaar ook.

Dus ja, Rotterdam, wat winkelen betreft heb je mijn hart gestolen. En ook wat de mensen betreft, en de architectuur en je metrobanen... Ik ben fan.

Featured Review
Tag Cloud
Er zijn nog geen tags.
bottom of page