top of page

De ontdekking van Moskou blijft een mysterie

Titel: De ontdekking van Moskou

Auteur: Harry Mulisch (voltooid door Arnold Heumakers en Marita Mathijsen)

Uitgeverij: De Bezige Bij

Prijs: € 19,90

ISBN: 978 90 23496 96 0

De onvoltooide roman. Zo wordt De ontdekking van Moskou ook wel genoemd. Niet het eerste boek dat ik van de inmiddels overleden Mulisch lees, wel het lastigste. Dit is literatuur pur sang. Dit is een schrijver midden in zijn literaire fantasie én strijd.

Dit boek is vijf jaar na de dood van Mulisch (oktober 2010) uitgegeven. Met toestemming van de schrijver hebben Heumakers en Mathijsen het onvoltooide werk voltooid.

Er wordt wel geschreven dat Mulisch zelf de draad van dit verhaal kwijt was, en het daarom niet kon voltooien. In 1963 maakte Mulisch al een dummy van het boek, maar hij bleef er de rest van zijn leven aan werken, of in ieder geval, aan denken.

Het boek gaat over een schrijver, die schrijft over een schrijver. Maar omdat het boek óók bedacht is door een schrijver (Mulisch) werd het voor mij al snel hogere wiskunde. Het lukt me dan ook niet om te vertellen waar het boek precies over gaat. Ik probeer het toch, want ja, daarvoor lees je nu deze recensie ;-)

De ontdekking van Moskou gaat over een schrijver die zichzelf opdracht geeft een boek te schrijven over een mislukte expeditie naar Moskou in 1492. De groep kon de stad niet vinden. Voor je het weet zit je met deze schrijver in een hotelkamer, of is het een grot, het is er in ieder geval nat en ook koud geloof ik. Maar dan heb je het commentaar van die andere schrijver. Wie zit er in de hotelkamer? Ik blader opnieuw door het boek om mijn geheugen op te frissen, maar word er niets wijzer van.

Het is uiteindelijk aan de lezer om het boek daadwerkelijk te voltooien, met eigen fantasie.

Het is een boek dat bestudeerd moet worden, voor de liefhebber. Ik twijfel of ik dat ben, maar ik houd wel van een uitdaging op zijn tijd. Misschien bijt ik me opnieuw vast in dit stukje literaire staal, waar menig lezer zijn brein over breekt.

Featured Review
Tag Cloud
Er zijn nog geen tags.
bottom of page